Silnik samochodu może funkcjonować sprawnie i efektywnie, w zależności od zachowania odpowiedniej temperatury jego pracy. Właśnie w tym celu, zamontowany jest w autach układ chłodzenia. To jego zadaniem, jest utrzymywanie temperatury silnika, na poziomie około 100 stopni Celsjusza. Nie jest to możliwe bez płynu chłodniczego. Musi być on dopasowany do samochodu. Jaki płyn do chodnicy wybrać?
Dlaczego płyn do chłodnicy jest tak istotny?
Zanim przejdziemy do wyboru odpowiedniego płynu, należy zdać sobie sprawę, dlaczego spełnia on kluczową rolę w układzie chłodzenia. Tak więc, podstawowymi funkcjami płynu do chłodnicy są:
- sprawne transportowanie energii cieplnej pomiędzy chłodnicą a silnikiem
- protekcja silnika przed zarówno zamarzaniem jak i przegrzanie, a także zjawiskiem kawitacji.
- ochrona wszystkich elementów układu chłodzenia, a także jednostki napędowej przed rdzą
- zminimalizowanie ryzyka powstania i odłożenia się w układzie chłodniczym osadu.
Płyny do chłodnicy powinny się także charakteryzować bardzo dużą pojemnością cieplną, a także właściwościami przewodzącymi. Jednym z popularniejszych płynów, o dobrej jakości i właściwościach jest płyn Borygo. Zarówno koncentraty tej firmy jak i gotowe płyny zapewnią maksymalną ochronę silnika. Te pierwsze należy zmieszać w odpowiednich proporcjach, wskazanych na opakowaniu, drugie zaś, wystarczy wlać do układu chłodniczego.
Jak dobrać płyn do chłodnicy?
Płyny odznaczają się konkretnymi parametrami i przeznaczeniem. Firma Borygo ma w swojej ofercie szeroką gamę płynów, które z łatwością dopasujemy do swojego auta. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze?. Przede wszystkim na:
- zawartość koncentratu- nie powinna być ona mniejsza niż 30%, gdyż wówczas zwiększamy ryzyko zamarznięcia płynu w układzie chłodniczym podczas zimy. Nie ochronimy też w ten sposób poszczególnych elementów przed korozją. Nie powinna ona być także większa niż 70%, by nie przegrzać silnika.
- przeznaczenie- zwróćmy uwagę, czy płyn przeznaczony jest do stosowania z aluminium.
- kolor- by się wyróżnić, producenci stosują barwniki. Możemy więc znaleźć płyn zielony lub niebieski, a w ich składzie najczęściej pojawiają się dodatki nieorganiczne, co zapewnia wysoki poziom ochrony. Możemy także spotkać płyn różowy, czerwony czy pomarańczowy. Do ich produkcji są wykorzystywane kwasy organiczne. Są one bardzo żywotne i ułatwiają wymianę ciepła pomiędzy chłodnicą a silnikiem.
- temperatura w jakiej płyn zamarza- pamiętajmy o porze zimowej, w której temperatury są bardzo niskie. Najlepiej wybrać płyn, który zamarza dopiero w -30 stopniach Celsjusza, na nawet w -35 stopniach Celsjusza. Jeśli go nie wykorzystamy, zawsze możemy zmieszać płyn zimowy z letnim, o ile będą one na bazie tego samego glikolu i w jednakowym kolorze.
- temperatura wrzenia- płyn ma utrzymać stałą temperaturę, na poziomie około 100 stopni Celsjusza. Wówczas warto wybrać produkt którego temperatura wrzenia wynosi minimum 120 stopni Celsjusza. W ten sposób zapobiegniemy rozszczelnieniu się układu, pod wpływem wysokiej temperatury.