Według danych OECD z 2024 roku tylko 27% młodych kobiet w Polsce czuje się dobrze przygotowanych do samodzielnego zarządzania swoimi finansami. Tymczasem edukacja finansowa to nie tylko umiejętność liczenia wydatków – to klucz do przyszłego sukcesu i pewności siebie. O tym, dlaczego warto uczyć dziewczęta, jak świadomie zarządzać pieniędzmi, mówi Łukasz Paszkiewicz, prezes Ekantor.

Finansowa świadomość to realna siła

 „Dziś edukacja finansowa dziewcząt to nie dodatek, ale fundament ich przyszłego bezpieczeństwa finansowego. Młode kobiety, które rozumieją mechanizmy finansowe, łatwiej podejmują decyzje życiowe, zawodowej inwestycyjne” – mówi Łukasz Paszkiewicz.

 

Raport Narodowego Banku Polskiego z 2023 roku wskazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się inwestowania – 58% z nich deklaruje brak wiedzy o rynku finansowym. – „To pokazuje, jak ważne jest, by dziewczęta już w szkołach uczyły się planowania budżetu, korzystania z konta bankowego czy rozumienia pojęcia inflacji. Im wcześniej zaczniemy, tym większa szansa, że dorosłe kobiety będą pewniej poruszać się w świecie finansów” – dodaje prezes Ekantor.

Inwestycja społeczna

Według Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), różnica w umiejętnościach finansowych między kobietami a mężczyznami przekłada się bezpośrednio na niższy poziom oszczędności i inwestycji wśród kobiet. – „Nie chodzi tylko o pieniądze, ale o poczucie sprawczości. Kobieta, która rozumie wartość pieniądza, potrafi zadbać o siebie, rodzinę i przyszłość. To przekłada się na silniejsze społeczeństwo i stabilniejszą gospodarkę” – podkreśla Paszkiewicz. Patrząc w przeszłość polskie kobiety mają predyspozycje do zarządzania wielkimi pieniędzmi – cała historia polskiego ziemiaństwa podczas zaborów, czasów powstań, gdzie mężczyżni ginęli lub byli wywożeni na Syberię, to heroiczna historia kobiet – dbających o rodzinę i jednocześnie zarządzających finansami całych rodów.

 

Należy zauważyć że polska młodzież jest wykształcona powyżej średniej unijnej. Badania z 2023 r. na  grupie wiekowej 25-34 lata pokazują, że 56% kobiet i 37% mężczyzn posiadało wyższe wykształcenie. Luka pod względem płci wynosi 19% na korzyść pań.

 

Ekantor od lat prowadzi kampanie edukacyjne skierowane do młodych osób – zarówno w szkołach, jak i online. – „Naszą misją jest pokazanie, że finanse to nie temat tabu. Warto mówić o pieniądzach otwarcie – także wśród dziewcząt. Im więcej wiedzy, tym mniej zależności” – zaznacza.

 

Dzień Dziewczyny to okazja, by przypomnieć, że równość zaczyna się od kompetencji – również finansowych. Edukacja ekonomiczna dziewcząt to nie tylko kwestia wiedzy, ale też narzędzie emancypacji i bezpieczeństwa. Bo, jak mówi Łukasz Paszkiewicz, „świadoma decyzja finansowa to pierwszy krok do świadomego życia.”

Dodaj komentarz