Płyn chłodniczy to jeden z podstawowych materiałów eksploatacyjnych każdego pojazdu. Jego zadaniem jest dbanie o właściwe odprowadzenie ciepła z silnika. Każda usterka układu chłodzenia może się wiązać z dużymi kosztami napraw. Aby uniknąć negatywnego scenariusza należy nie tylko regularnie kontrolować stan zbiornika, ale także dobierać odpowiedniej jakości płyn chłodniczy.
Funkcje płynu chłodniczego
Sercem każdego samochodu jest silnik. Od jego prawidłowego funkcjonowania zależy wydajność i trwałość pojazdu. Aby zapewnić mu właściwe środowisko do pracy, należy zadbać o temperaturę. Nie może być ona ani zbyt wysoka, ani za niska. Za ten element pracy odpowiada układ chłodzenia, w którego skład wchodzą między innymi chłodnica, pompy wody, odpowiednie przewody i płyn chłodniczy. Wzajemna spójność wymienionych elementów zapewnia optymalne warunki do rozruchu i jazdy. Kluczowym w całym układzie jest odpowiedni poziom i jakość płynu chłodniczego. To on odpowiada za transport energii cieplnej powstającej w silniku do chłodnicy. Płyn chłodniczy ma także pośrednie znaczenie w walce z korozją kanałów chłodniczych oraz zwalcza gromadzenie się kamienia we wnętrzu całego układu.
Przeczytaj także: https://www.artbor.pl/jak-dziala-plyn-chlodniczy-jakie-sa-jego-rodzaje-i-ktory-najlepiej-wybrac/
Skąd wiedzieć, który płyn chłodniczy jest wysokiej jakości?
Nadrzędna zasada mówi, że dobry płyn to taki, który spełnia wszystkie postawione przed nim cele. Żeby tego dokonać, musi składać się z odpowiedniej ilość substancji antykorozyjnych. Jego kolor nie ma obecnie żadnego znaczenia, gdyż wszystkie są sztucznie barwione przez producentów. Przy wyborze warto natomiast zwrócić uwagę na rodzaj. Wyróżniamy trzy typy płynów chłodniczych: IAT, OAT oraz HOAT. Pierwszy z nich oznacza płyn chłodniczy nieorganiczny. Jego cechą charakterystyczną jest konieczność wymiary raz na dwa lata. Stworzony między innymi z krzemianów, przy dłuższym użytkowaniu powoduje odrywanie się fragmentów nagromadzonych odpadów, co może skutkować zatkaniem się kanalików chłodniczych. Przykładem bezkrzemianowego produktu jest płyn OAT. To wzbogacony o kwasy organiczne płyn chłodniczy, gwarantujący lepszą wymianę cieplną niż zwykły produkt IAT. W tym wypadku warstwa zabezpieczająca jest ponad dwudziestokrotnie cieńsza niż ta powstająca przy używaniu płynów nieorganicznych. Płyny z tej rodziny należy wymieniać co pięć lat, ale warto pamiętać, że nie są one odpowiednie dla starszych pojazdów. Ostatnim typem technologii płynów chłodniczych jest HOAT. To tak zwany produkt hybrydowy, który wykorzystuje zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Ma on uniwersalne zastosowanie w różnego rodzaju pojazdach i cechuje się wysoką trwałością – do pięciu lat.
Decydując się na konkretną markę płynu chłodniczego warto wziąć pod uwagę także jego właściwości. Produkt powinien charakteryzować się wysoką czystością oraz ochroną przed mrozem. Nie bez znaczenia jest jego mieszalność. Zdarza się, że po nieoczekiwanym wycieku należy uzupełnić ilość płynu. Gdy nie wiemy jaki rodzaj został zastosowany w naszym aucie, warto sięgnąć po produkt, który bez problemu można mieszać z innymi. Takim płynem jest między innymi Borygo, który oprócz dobrych właściwości chemicznych, gwarantuje też wysoką uniwersalność. Świetnie sprawdza się w samochodach osobowych, sportowych, dostawczych, sprzęcie budowlanych czy rolniczym.