Według danych OECD z 2024 roku tylko 27% młodych kobiet w Polsce czuje się dobrze przygotowanych do samodzielnego zarządzania swoimi finansami. Tymczasem edukacja finansowa to nie tylko umiejętność liczenia wydatków – to klucz do przyszłego sukcesu i pewności siebie. O tym, dlaczego warto uczyć dziewczęta, jak świadomie zarządzać pieniędzmi, mówi Łukasz Paszkiewicz, prezes Ekantor.
Finansowa świadomość to realna siła
– „Dziś edukacja finansowa dziewcząt to nie dodatek, ale fundament ich przyszłego bezpieczeństwa finansowego. Młode kobiety, które rozumieją mechanizmy finansowe, łatwiej podejmują decyzje życiowe, zawodowej inwestycyjne” – mówi Łukasz Paszkiewicz.
Raport Narodowego Banku Polskiego z 2023 roku wskazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się inwestowania – 58% z nich deklaruje brak wiedzy o rynku finansowym. – „To pokazuje, jak ważne jest, by dziewczęta już w szkołach uczyły się planowania budżetu, korzystania z konta bankowego czy rozumienia pojęcia inflacji. Im wcześniej zaczniemy, tym większa szansa, że dorosłe kobiety będą pewniej poruszać się w świecie finansów” – dodaje prezes Ekantor.
Inwestycja społeczna
Według Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), różnica w umiejętnościach finansowych między kobietami a mężczyznami przekłada się bezpośrednio na niższy poziom oszczędności i inwestycji wśród kobiet. – „Nie chodzi tylko o pieniądze, ale o poczucie sprawczości. Kobieta, która rozumie wartość pieniądza, potrafi zadbać o siebie, rodzinę i przyszłość. To przekłada się na silniejsze społeczeństwo i stabilniejszą gospodarkę” – podkreśla Paszkiewicz. Patrząc w przeszłość polskie kobiety mają predyspozycje do zarządzania wielkimi pieniędzmi – cała historia polskiego ziemiaństwa podczas zaborów, czasów powstań, gdzie mężczyżni ginęli lub byli wywożeni na Syberię, to heroiczna historia kobiet – dbających o rodzinę i jednocześnie zarządzających finansami całych rodów.
Należy zauważyć że polska młodzież jest wykształcona powyżej średniej unijnej. Badania z 2023 r. na grupie wiekowej 25-34 lata pokazują, że 56% kobiet i 37% mężczyzn posiadało wyższe wykształcenie. Luka pod względem płci wynosi 19% na korzyść pań.
Ekantor od lat prowadzi kampanie edukacyjne skierowane do młodych osób – zarówno w szkołach, jak i online. – „Naszą misją jest pokazanie, że finanse to nie temat tabu. Warto mówić o pieniądzach otwarcie – także wśród dziewcząt. Im więcej wiedzy, tym mniej zależności” – zaznacza.
Dzień Dziewczyny to okazja, by przypomnieć, że równość zaczyna się od kompetencji – również finansowych. Edukacja ekonomiczna dziewcząt to nie tylko kwestia wiedzy, ale też narzędzie emancypacji i bezpieczeństwa. Bo, jak mówi Łukasz Paszkiewicz, „świadoma decyzja finansowa to pierwszy krok do świadomego życia.”