Stałe poszukiwanie ulepszeń i nowych strategii, umożliwiających nie tylko osiąganie celów, ale również poprawę warunków w środowisku pracy, to domena firm osiągających sukces na rynku. Wprowadzenie koncepcji turkusowej organizacji to jedna z tych rewolucji, które mogą zupełnie odmienić oblicze firmy. Czy warto?

Założenia koncepcji turkusowej organizacji na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieco utopijne. W rzeczywistości idea ta ma raczej nieco anarchistyczny charakter, wykluczając hierarchię w firmie – a przynajmniej taką jej formę, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Czy jednak skutkiem wprowadzenia turkusowego porządku jest chaos? Zdecydowanie nie, bo taki model pozwala wyciągnąć z pracowników, co najlepsze, a jednocześnie buduje wzajemne zaufanie.

Koncepcja turkusowej organizacji – założenia

Turkusowa organizacja odrzuca hierarchiczny model zarządzania. Zamiast stanowisk, wyznacza się w niej funkcje, co pozwala wydobyć z pracownika maksimum potencjału i napędza jego rozwój. Zamiast planowania i budżetowania, stawia na prognozowanie, co daje większą elastyczność i w znacznym stopniu eliminuje presję.

Koncepcja turkusowej organizacji – korzyści

Turkusowy model, oparty na samozarządzaniu, zyskuje coraz większą popularność na całym świecie, zwłaszcza wśród rynkowych gigantów o międzynarodowym zasięgu. Frederic Laloux, autor ,,Pracować inaczej”, który wnikliwie opisał w swojej książce mechanizmy funkcjonowania turkusowych organizacji, przewiduje, że ta tendencja będzie wzrastać w następnych dekadach z uwagi na widoczne na pierwszy rzut oka korzyści wynikające z takiego modelu zarządzania. Należą do nich między innymi: zwiększona wydajność, mniejsza ilość oszustw, wzrost satysfakcji pracowników, lepsza praca zespołowa, lepsze wyniki finansowe.

Na łamach publikacji Laloux wyróżnia pięć wariantów:

impulsywna czerwień – agresywne struktury mafijne, gangsterskie;
konformistyczny bursztyn – systemy oparte na formalizacji i sztywnej hierarchii;
oranż osiągnięć – nastawienie na osiąganie celów i sukcesów;
pluralistyczna zieleń – zarządzający staje się mentorem.
Turkusowa organizacja to najwyższy poziom świadomości firmy, w którym następuje przejście na model demokracji partnerskiej z hierarchicznego czy mentoringowego.

Koncepcja turkusowej organizacji to nie modna ciekawostka, a model przyszłości, który już teraz z powodzeniem wprowadzają rynkowi giganci.

Dodaj komentarz