Zmiany na rynku spowodowane pandemią wymusiły na przedsiębiorcach gotowość do zmian modelu biznesowego. Wiele z nich zdecydowało się na całkowite lub częściowe przenosiny do sieci. Czy to kosztowne przedsięwzięcie? Czego wymaga?

Rozwój branży e-commerce w ostatnich latach nabrał ogromnego tempa. Nowe sklepy internetowe pojawiały się jak grzyby po deszczu, niezależnie od branży. Pandemia jeszcze bardziej uwypukliła to zjawisko – z tym że napędziła ona raczej przenosiny istniejących firm do sieci, niż powstawanie nowych (oczywiście, istnieją wyjątki). Funkcjonowanie sklepu w sieci wydaje się znacznie mniej skomplikowane niż biznes stacjonarny, w przypadku którego należy uwzględnić koszty związane z wynajem, normy budowlane czy ryzyko rabunku i szereg innych czynników. W rzeczywistości jednak biznes e-commerce to również spore wyzwanie, wymagające stale aktualizowanej wiedzy i narzędzi.

Po pierwsze – wybór platformy e-commerce

Przenosząc do sieci swój sklep, powinieneś rozpocząć przede wszystkim od wyboru platformy e-commerce, na której zbudujesz swój biznes w sieci. Oczywiście, istnieje również możliwość zbudowania całego systemu od podstaw – wiąże się to jednak z niebagatelnymi kosztami i zajmuje znacznie więcej czasu. Gotowe moduły platform znacznie skracają ten proces i czynią go bardziej opłacalnym.

Istnieje całkiem sporo platform, spośród których możesz wybierać. Wiele z nich to darmowe warianty open source, w których przypadku nie musisz płacić abonamentu. Wymagają podstawowej wiedzy technicznej przy uruchamianiu, w związku z czym warto zatrudnić jednorazowo specjalistę. Z których platform skorzystasz za darmo? Do najbardziej rozpoznawalnych należą:

Magento
WordPress ze wtyczką WooCommerce
OpenCart
PrestaShop
Same przenosiny sklepu do sieci mogą kosztować Cię więc jedynie kilkaset złotych, czyli koszt jednorazowego wsparcia informatyka.

Po drugie – kwestie logistyczne i outsourcing

Jeśli Twój biznes e-commerce szybko się rozrośnie, najprawdopodobniej zwiększy się ilość magazynowanych towarów. Jednocześnie, konieczne będzie zadbanie o dostawy. Jeśli Twoja przestrzeń magazynowa nie wystarcza do obsługi sklepu, możesz wynająć magazyn o wybranej wielkości od zewnętrznych firm, których powstaje coraz więcej. Zajmują się one jego obsługą i utrzymaniem Zaplecze logistyczne związane z dostawami, reklamacjami i przetwarzaniem zamówień warto powierzyć w ręce outsourcingowej firmy, która zajmie się tym kompleksowo. Ceny takiej obsługi różnią się w zależności od firmy, wielkości sklepu i innych czynników.

Dodaj komentarz