Tworzenie kolejnych działów i zatrudnianie pracowników nie zawsze jest opłacalne, zwłaszcza w przypadku małych biznesów. Dobrym rozwiązaniem może okazać się outsourcing. Kiedy warto się na niego zdecydować?
Zatrudnianie pracowników wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu formalności. Zatrudniona osoba musi zostać zgłoszona do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych; konieczne jest również przygotowanie odpowiednich umów i dokumentacji. Istnieją alternatywy, które nie tylko redukują liczbę koniecznych formalności do minimum, ale również znacznie obniżają koszty funkcjonowania firmy. Należy do nich korzystanie ze wsparcia outsourcingowego. Oczywiście, takie rozwiązanie nie sprawdzi się w każdym przypadku – wiele zależy od charakteru branży i rozmiarów przedsiębiorstwa. Niektórzy pracownicy muszą być zatrudnieni na pełny etat i wtajemniczeni w każdy aspekt funkcjonowania firmy. Są jednak czynności – zwłaszcza w przypadku biznesów e-commerce – które z powodzeniem mogą zostać wykonane przez podmioty outsourcingowe.
Outsourcing – jakie są korzyści z takiego rozwiązania?
Wybór outsourcingu niesie ze sobą przynajmniej kilka zalet niezależnie od branży. Po pierwsze: pozwala osobom zarządzającym firmą skupić się na innych aspektach jej funkcjonowania – na przykład marketingowej. Może być to rozwiązanie czasowe, które zagwarantuje im ,,oddech” od spraw bieżących, bądź stałe.
Outsourcing umożliwia również obniżenie kosztów funkcjonowania firmy związanych z zatrudnieniem pracowników na etat lub jego część. Decydując się na taką formę współpracy, rezygnujesz z wielu kosztów, które wiążą się z utrzymaniem osoby zatrudnionej.
Kolejną korzyścią, często obserwowaną przez właścicieli biznesów e-commerce, jest wzrost wskaźnika zadowolenia użytkowników sklepu i poprawa wizerunku marki. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że outsourcingowa firma dysponuje większą ilością czasu i wyspecjalizowanych w danej dziedzinie pracowników, którzy mogą zająć się zagadnieniem bardziej kompleksowo. Dzięki temu szybciej i sprawniej obsługiwane są między innymi reklamacje, z którymi wiele sklepów internetowych nie radzi sobie dobrze.
Outsorcing – kiedy z niego skorzystać?
W przypadku biznesów e-commerce usługi outsourcingowe mogą być realizowane na różnych polach:
zaplecze logistyczne – wysyłki, reklamacje, zatowarowanie, itp.;
dostawy – usługi kurierskie;
marketing (copywriting, content marketing)
pozycjonowanie;
przestrzeń magazynowa i obsługa magazynu;
zaplecze techniczne – programowanie, obsługa platformy e=commerce.
Są firmy outsourcingowe, oferujące powyżej wymienione usługi hybrydowo. To zazwyczaj zmniejsza jeszcze koszty korzystania z takiej współpracy.